Development of fine motor skills in infants with cerebral palsy by occupational therapy
Keywords:
occupational therapy, fine motor, cerebral palsy.Abstract
Introduction: Cerebral palsy generates a series of posture and movement disorders that hinder the development of fine motor skills and the performance of manual skills.
Objective: To evaluate fine motor skills in infants with cerebral palsy before and after occupational therapy.
Methods: A quasi-experimental intervention was carried out on a sample of 30 infants with cerebral palsy, treated at the International Center for Neurological Restoration from January to December 2018. Their ages ranged between 3 and 5 years. There were 2 cycles (56 days) of treatment with 11 weekly frequencies of 60 minutes. The Peabody motor development scale (fine motor skills) was used for the initial and final evaluation. The results were compared through the percentage calculation and the non-parametric Wilcoxon test.
Results: The female sex (56.6%), the clinical diagnosis of spastic-type cerebral palsy (40%), the permanence of 2 cycles (56 days) of treatment (100%), and the range of ages and time of evolution between 4 to 5 years (53.3%). The final evaluation showed average improvement value for motor age of 6.3 months and coefficient of motor development of 95 (normal).
Conclusions: Occupational therapy contributes to the development of fine motor skills in infants with cerebral palsy in relation to grasping skills, use of the hands, dexterity and eye-hand coordination.
Downloads
References
1. Oskoui M, Coutinho F, Dykeman J, Jette N, Pringsheim T. Una actualización sobre la parálisis cerebral: una revisión sistemática y un metanálisis. Medicina del desarrollo y neurología infantil. 2013;55(6):509-19. DOI: https://doi.org/10.1111/dmcn.12080
2. Sulaiman NH, Ghazali M. Aprender jugando para niños con parálisis cerebral. Jurnal Teknologi. 2016 [acceso 12/03/2021];78(2-2):63-72: Disponible en: https://journals.utm.my/jurnalteknologi/article/view/6930
3. Rodríguez M, Cano R. Aplicaciones móviles en la parálisis cerebral infantil. Neurología. 2021;36(2):135-48. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nrl.2017.09.018
4. Barrera HM, Flor AR, Flor FA. Estimulación temprana y desarrollo psicomotor en niños de 4 a 5 años. Ciencia digital. 2018;2(1):61-74. DOI: https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v2i1.5
5. Mecías AM, García I, Bernal RE, Zapata HE. La estimulación y el desarrollo motor fino en niños de 5 años. Conrado. 2020 [acceso 06/02/2021];16(74):306-11. Disponible en: scielo.sld.cu/scielo.php?scrpt=sci_arttextpid=S1990-86442020000300306
6. Cabrera BC, Dupeyrón MN. El desarrollo de la motricidad fina en los niños y niñas del grado preescolar. Mendive. Revista de Educación. 2019 [acceso 15/02/2021];17(2):222-39. Disponible en: scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815769620190000200222&script=sci_arttex&tlng=en
7. Espinosa CI, Amaguaya G, Culqui M, Espinosa J, Silva J, Angulo A, et al. Prevalencia, factores de riesgo y características clínicas de la parálisis cerebral infantil. Archivos venezolanos de farmacología y terapéutica. 2019 [acceso 06/12/2020];38(6). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55964142018
8. Novak I, Morgan C, Adde L, Blackman J, Boyd RN, Brunstrom J, et al. Diagnóstico precoz y preciso e intervención precoz en la parálisis cerebral. Avances en el diagnóstico y tratamiento. JAMA Pediatr. 2017;171(9):897-907. DOI: https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2017.1689
9. Coronados Y, Dunn E, Sánchez Y, Viltres VM. Escalas de evaluación en la discapacidad pediátrica. Rev Cub de Medic Fís y Rehabil. 2017 [acceso 15/12/2018];9(2). Disponible en: www.revrehabilitacion.sld.cu/index.php/reh/article/view/242/330
10. Colectivo de autores. Libro de las Jornadas Científicas de la Sociedad Española de Rehabilitación Infantil. Madrid: Sociedad Española de Rehabilitación Infantil. 2015 [acceso 15/12/2020]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552008000300002&Ing=es
11. Marie A, Castillo J, Carrillo L. Resultados y evidencias de la atención y terapéutica del niño/a con parálisis cerebral. Revista Latinoamericana de Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos. 2021 [acceso 19/10/2021];5(1):176-200. Disponible en: https://redcdpd.net/revista/index.php/revista/article/view/244
12. Masina N, Montero S. Efectividad de la técnica bimanual intensiva en la motricidad gruesa y fina de niños con Parálisis Cerebral. Revisión sistemática. Fisioterapia. 2021;43(3):151-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ft.2020.10.002
13. Vásquez D. Estrategias didácticas para mejorar la motricidad fina en niños de 3 años. Cientifi-k. 2018 [acceso 15/12/2020];6(1):71-6. Disponible en: http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/CIENTIFI-K/article/view/1685
14. Hamilton M, Liu T. Los efectos de una intervención en las habilidades motoras gruesas y finas de los niños hispanos en edad preescolar con bajo nivel socioeconómico. Revista de educación de la primera infancia. 2018;46:223-30. DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-017-0845-y
15. Rabelo M, Serrano J, Duarte P, Rui P, Almeida M. Desarrollo motor infantil: relación entre las habilidades motoras globales, las habilidades motoras finas y la edad. Cuadernos de Psicología del deporte. 2019 [acceso 28/11/2020];20(1):75-85. Disponible en: https://search.proquest.com/central/docview/23456782762/abstract/B2B8B65E92E14E04PQ/1
16. Serrano P, de Luque C. Motricidad fina en niños y niñas: desarrollo, problemas, estrategias de mejora y evaluación. Narcea Ediciones. 2019 [acceso 14/01/2021]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=serrano+y+de+luque+2019+motricidad+fina+&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DkuBV3PMmFIJ
17. Lorenzo G, Díaz M, Ramírez Y, Cabrera P. Motricidad fina en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Rev Cubana Neurol Neurocir. 2013 [acceso 15/12/2020];3(1):13-7. Disponible en: https://www.mediagraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=51458
18. Cruz T, Cruz S, Álvarez MI, Martínez C. Desarrollo de la motricidad fina en niños con parálisis cerebral espástica mediante la aplicación de terapia psicomotriz. Revista Agroproductividad. 2017 [acceso 15/12/2020];10(10):98-102. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2017&q=motricidad+fina+parálisis+cerebral+&hl=es&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&u=%23p%3DOPmwvUBNfU8J
19. Quito M. La influencia de la técnica grafico plástica como estrategia con enfoque sociocultural para mejorar el desarrollo de la psicomotricidad fina en niños y niñas de 5 años. Carhuaz; 2017 [acceso 22/11/2020]. Disponible en: https://bit.ly/32AhdP6
20. Hermoso J, Villalta IA. Efectos de un programa basado en el análisis conductual aplicado en la mejora de las habilidades comunicativas y motrices en un caso de Parálisis Cerebral. Revista Digital EOS Perú. 2020 [acceso 15/10/2021];6(1):39-52. Disponible en: http://www.revistaeos.net.pe.index.php/revistadigitaleos/article/view/21