Rehabilitation of memory in ataxia due to traumatic brain injury. Deficit compensation
Keywords:
neuropsychological rehabilitation, compensation, ataxia, traumatic brain injury.Abstract
Introduction: Neuropsychological rehabilitation is a discipline that deals with the recovery of cognitive functions after brain damage, and it has received central interest since the first observations about cognitive deficits and the possibility of recovery of individuals with central nervous system injury. Attention and memory deficits, as well as new learning difficulties, are among the most frequent problems that occur in people with central nervous system injury.
Objective: To identify how a system of activities influences the compensation of the deficit in higher psychic processes in patients with ataxia secondary to cranioencephalic trauma.
Methods: The study was carried out on a sample of 15 people with special educational needs: 9 women and 6 men, an average age of 42.7 years (29 minimum and 38 maximum), and affected psychic processes. The studies of the medical records, the initial and final neuropsychological tests, as well as the initial exploration of these were analyzed. In order to diagnose manifest deficit, we applied the Miller analogies test, test of Intelligence for Adults (WAIS), Wechsler Memory Scale scores pre-and post-ECT, and the Crespo test, Selective Crossing out of letter a.
Results: At the end of the intervention, higher records were achieved in each of the items evaluated.
Conclusions: The therapeutic system created favors the compensation of the deficit of psychic functions and facilitates a better interrelation with the environment.
Downloads
References
1. Méndez Sambalundo A, Herrera Jiménez LF, Angulo Gallo L, Guerra Morales V. Exploración neuropsicológica y manifestaciones de ansiedad y depresión en pacientes con traumatismo cráneo-encefálico. Huambo, 2012. Rev Hosp Psiquiátrico de La Habana. 2015 [acceso 01/09/2021];12(2). Disponible en: http://www.revistahph.sld.cu/2015/Nro%202/exploracion%20neuropsicologica.html
2. Wilson B, Mac Auliffe M, Salas C. Principios generales de la rehabilitación neuropsicológica. Revista Cuadernos de Neuropsicología-Panamerican Journal of Neuropsychology. 2019 [acceso 01/09/2021]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/335207037_principios_generales_de_la_rehabilitacion_neuropsicologica
3. Regil P. Impacto de un programa de rehabilitación intensiva hospitalaria en pacientes con enfermedad vascular cerebral en Centro Médico ABC. Rev Mex Med Fis Rehab. 2019 [acceso 01/09/2021];31(1-2). Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?idarticulo=90468
4. Calderón Chagualá JA, Montilla García MA, Gómez M, Ospina Viña JE, Triana Martínez JC, Vargas Martínez LC. Rehabilitación neuropsicológica en daño cerebral: uso de herramientas tradicionales y realidad virtual. Revista Mexicana de Neurociencia. 2019 [acceso 12/09/2021];20(1):29-35. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revmexneu/rmn-2019/rmn191e.pdf
5. Fernández Martínez E, Utrilla Lack AL, García Escárpita C, Ferrer I. Rehabilitación neuropsicológica de funciones ejecutivas en pacientes con traumatismo craneoencefálico. Invest. Medicoquir. 2021 [acceso 12/09/2021];13(2). Disponible en: http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/download/709/741
6. Macayo Sánchez S. Eficacia de un Programa de Rehabilitación Neuropsicológica para pacientes con Daño Cerebral Adquirido y deterioro cognitivo [Trabajo fin de Máster en Psicología General Sanitaria]. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid; 2018 [acceso 01/09/2021]. Disponible en: https://repositorio.uam.es/handle/10486/685287
7. Test de Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad en Adultos. Santiago de Chile: Grupo Cetep; 2019 [acceso 01/09/2021]. Disponible en: https://web.cetep.cl/test_salud_mental/test-de-trastorno-por-deficit-atencional-hiperactividad-en-adultos/
8. Ferré A, Narbona J. EDAH-Escala para la evaluación del trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Madrid: Editorial TEA; 2001 [acceso 01/09/2021]. Disponible en: http://www.pediatrasandalucia.org/ayupedia/wp-content/uploads/2019/06/edah_escala_para_la_evaluacion_del_trast.pdf
9. Fontán L. Semiología de la Memoria. Tendencias en Medicina. 2015 [acceso 01/09/2021]; X(10):151-7. Disponible en: http://www.tendenciasenmedicina.com/Imagenes/imagenes10p/art_24.pdf
10. Llanga Vargas EF, Logacho G, Molina L. La memoria y su importancia en los procesos cognitivos en el estudiante. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [acceso 14/09/2021]; 2019. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/memoria-importancia-estudiante.html
11. Rincón Cuartas D. Neuropsicología de la memoria. Buenos Aires: Universidad Abierta Interamericana; 2021 [acceso 01/09/2021]. Disponible en: https://noticias.uai.edu.ar/blogs/4001-5000/4657-NEUROPSICOLOGIADELAMEMORIA.pdf
12. Dobkin B, Carmichael T. Principles of recovery after stroke. Cambridge University Press, 2005. p. 47-66.