Combined Therapy of Non-Invasive Brain Stimulation and Speech Therapy in Infants with Autism Spectrum Disorder

Authors

Keywords:

non-invasive brain stimulation, transcranial electrical stimulation with direct current, logotherapy, autism spectrum disorder.

Abstract

Introduction: Non-invasive brain stimulation is an adjuvant treatment to neurological rehabilitation with which the treatment of autistic communication disorder can be greatly benefited, in particular.

Objective: To evaluate the effects of combined therapy of transcranial electrical stimulation with direct current and logo therapy, for improving communication skills in infants with autism spectrum disorder.

Methods: A retrospective case-control study was carried out in a series of six infants with autism spectrum disorder treated at the child neurology clinic of the International Center for Neurological Restoration, from January 2020 to March 2023, whose treatment included five weekly sessions (1 daily) of transcranial electrical stimulation with direct current and logo therapy, during 28 days. After reviewing the medical and speech therapy records, in contrast with their external diagnosis, according to the initial and final evaluation of the oral expression and pronunciation evaluation scale used. Percentage calculation and the non-parametric Wilcoxon test ( = 0.05) were used to analyze the data.

Results: A 22.5% improvement was found for the stage related to the emission of isolated words, simple phrases, lexical-grammatical component, narration and pronunciation, which demonstrated values with statistically significant differences when comparing the initial scores with the final ones (Wilcoxon, p < 0.05).

Conclusions: The combined therapy of transcranial electrical stimulation with direct current and logo therapy induced significant improvements in language. This methodology can be considered a recommended therapeutic strategy to enhance the development of communication skills in infants with autism spectrum disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Sanmartino F, González JJ. Aplicaciones de la neurofisiología cognitiva y la estimulación cerebral no invasiva al estudio del lenguaje. Paragmalinguistica. 2020;28:188-211. DOI: 10.25267/Pragmalinguistica.2020.i28.10

2. Ortiz EE, Vera AJ, García MR, Ayala F, Bernal I. Técnicas de estimulación cerebral no invasiva en niños con autismo: una revisión de la literatura. Autismo: avances y desafíos. Editora Científica Digital. 2022 [acceso 24/01/2023];2. Disponible en: https://n9.cl/79gh2

3. Gómez Fernández L. Estimulación cerebral no invasiva en las enfermedades neurológicas y psiquiátricas. Revista Cubana de Neurología y Neurocirugía. 2018 [acceso 24/01/2023];8 (2):1-20. Disponible en https://revneuro.sld.cu/index.php/neu/article/view/276/494

4. Gómez L, Vidal B, Maragoto C, Morales LM, Berrillo S, Vera Cuesta H, y otros. Non-invasive brain stimulation for children with autism spectrum disorders: a short-term outcome study. Behav Sci. 2017;7 (3):63. DOI: 10.3390/bs7030063

5. Gómez L, Vidal B, Maragoto C, Morales LM, Berrillo S, Vera H, y otros. Seguridad y efectividad de la Estimulación Cerebral No Invasiva en el Trastorno del Espectro del Autismo: Resultados de un estudio de prueba de concepto. Revista Mexicana de Neurociencia. 2018;19(3):8-20. DOI: 10.31190/rmn.2018.19.3.08.20

6. Robinson MA, Michalski B, Gómez L, Vidal B, Vera H, Maragoto C, Fahnestock M. Effect of non-invasive brain stimulation on behavior and serum brain-derived neurotrophic factor and insulin-like growth factor-1 levels in autistic patients. Drug Dev Res. 2021;1-8. DOI: 10.1002/ddr.21808

7. Garrido B, López B, Carballo G. Bilingüismo y lenguaje en niños con trastornos del espectro autista: una revisión sistemática. Revista de Neurología. 2021. DOI: 10.1016/j.nrl.2021.04.010

8. Navarro Villa AJ. Proyecto educativo para la estimulación del lenguaje en niños con autismo. Revista Ecuatoriana de Psicología. 2020;3(5):35-45. DOI: 10.33996/repsi.v.3i5.31

9. Courchesne E, Gazestani VH, Lewis NE. Prenatal origins of ASD: The When, What, and How of ASD Development. Trends in Neurosciences. 2020;43(5):326-42. DOI: 10.1038/s41380-018-0056-y

10. Rodríguez F, Castillo D, Leyva RM, Del Río M, Herrera A. Estrategia de intervención psicoeducativa para familiares de pacientes con trastornos esquizofrénicos. Revista del Hospital Psiquiátrico de la Habana. 2020 [acceso 15/04/2022];17(3):e111. Disponible en: http://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/111/90

11. Guerra MM, Duarte LM, Arias J. La neuroanatomía y neurofisiología en la comprensión de los trastornos del espectro autista. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. 2021 [acceso 28/01/2022];40(1):e727. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/727/930

12. Organización Mundial de la Salud. Autismo. Ginebra: OMS; 2023. Disponible en: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders

13. Pimienta N, González Y, Rodríguez L. Autismo infantil, manejo en la Especialidad de Odontología. Acta Médica del Centro. 2017 [acceso 18/03/2023]; 11(4). Disponible en:

https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/rt/printerFriendly/823/1098

14. Guanoluisa DP, Álvarez AJ, Izurrieta LF, Paredes R. El cuento infantil como estrategia para potenciar el lenguaje en niños con autismo. Revista Educare. 2021. [acceso 28/07/2023];25(1):421-37. Disponible en: https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1430

15. Soares E, Miller T, Ciffone K, Read K. E-books for children with autism. Best read alone or with a therapist? Child Language Teaching and Therapy. 2020;36 (1): 19-32. DOI: 10.1177/0265659020903795

16. Bacon EC, Osuna S, Courchense E, Pierce K. Naturalistic language sampling to characterize the language abilities of 3-years-olds with autism spectrum disorder. Autism. 2019;23(3):699-712. DOI: 10.1177/136261318766241

17. Asociación Americana de Psiquiatría, Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. Arlington, VA: Asociación Americana de Psiquiatría; 2013 [acceso 14/12/2023] Disponible en: https://images.cdn2.buscain/360x360/e6/d5/e6d5fd2

18. da Silva Medeiros D. La contribución del análisis del comportamiento (ABA) para el aprendizaje de las personas con autismo: una revisión de la literatura. Estudios IAT. 2021 [acceso 24/08/2023];6(1):63-83. Disponible en: https://n9.cl/o2yj9

19. Savigñòn M, Pérez N, Marrero NT, Gil EL. Neurorehabilitación logopédica en niños con parálisis cerebral y disartria asociada. Medimay. 2021 [acceso 24/08/2023]; 28(1):16-18. Disponible en: http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1934

20. Del Percio D. La Declaración de Helsinki: sinopsis de su nacimiento y evolución. Revista argentina de Reumatología. 2020 [acceso 5/09/2023];1:17-24. Disponible en: https://n9.cl/anv1q5

21. Belichon M, Riviere A. El lenguaje autista desde una perspectiva correlacional. Estudios de Psicología. 2017 DOI: 10.1174/021093900320320380695

22. Carvalho P. Lo que podemos aprender de los autistas: la experiencia clínica de una profesora de educación básica y un estudiante autista. Revista de psicología. 2019;25(3):1316-30. DOI: 10.5752/P.1677-1168.2019v25n3p1316-1330

23. Vaiouli P, Andreou G. Communication and Language Development of young children with autism: a review of research in music. Communication Disorders Quaterly. 2018; 39(2):323-9. DOI: 10.1177/1525740117705117

24. De Viries MH, Barth ACR, Maiworm S, Knecht S, Zwtserlood P, Floel A. La estimulación eléctrica del área de Broca mejora el aprendizaje implícito de una gramática artificial. Revista de neurociencia cognitiva. 2010 [acceso 24/01/2023];22(11):2427-36. Disponible en: https://n9.cl/jzabx

25. Zhou T, Kang J, Li Z, Chen H, Li X. La estimulación de corriente continua transcraneal modula la conectividad funcional del cerebro en el autismo. Neuroimagen Clínica. 2020;28:102500. DOI: 10.1016/j.nicl.2020.102500

26. Auvichayapat N, Patjanasoontontorn N, Phuttharak W, Suphakunpinyo C, Keeratitanont K, Tunkamnerdthai O, y otros. Cambios en los metabolitos cerebrales después de la estimulación de corriente continua transcraneal anódica en el trastorno del espectro autista. Fronteras en neurociencia molecular. 2020 [acceso 24/01/2023];13:70. Disponible en: https://acortar.link/nhbRZl

27. Qiu J, Kong X, Li J, Yang J, Huang Y, Huang M, y otros. Estimulación de corriente directa transcraneal (tDCS) sobre la corteza prefrontal lateral dorsal izquierda en niños con trastorno del espectro autista. Plasticidad Neural. 2021:6627507. DOI: 10.1155/2021/662707

28. Salehinejad MA, Paknia N, Hosseinpour AH, Yavari F, Vicaruo CM, Nitsche MA, y otros. Contribución de la unión temporoparietal derecha y la corteza prefrontal ventromedial a la teoría de la mente en el autismo: un estudio tDCS aleatorizado y controlado con simulación. Investigación sobre autismo. 2021;1488):1572-84. DOI: 10.1002/1ur.2538

Published

2024-02-03

How to Cite

1.
Sánchez Savigñòn M, Marin Hernández T, Pérez Pérez N, Marrero Santana NT, Denis Vidal M, Gòmez Fernàndez L. Combined Therapy of Non-Invasive Brain Stimulation and Speech Therapy in Infants with Autism Spectrum Disorder. RCMFR [Internet]. 2024 Feb. 3 [cited 2025 Jun. 4];16. Available from: https://revrehabilitacion.sld.cu/index.php/reh/article/view/869

Issue

Section

Artículo original