Logotherapy in infants with diseases of the nervous system
Keywords:
nervous system diseases, child language, logotherapy.Abstract
ABSTRACT
Introduction: Neurolinguistic pathologies occur in significant percentages of infants with diseases of the nervous system.
Objective: To evaluate the effects of logotherapy on language development in infants with nervous system diseases treated at the Child Neurology Clinic of the International Center for Neurological Restoration.
Methods: An observational explanatory study was carried out and the sample was made up of 239 children. The selection took into account the review of medical records and speech therapy records contrasted with the result of the external diagnosis, the use of speech therapy, the initial and final evaluation with the Oral Expression and Pronunciation Evaluation Scale (Prelinguistic and Linguistic Stages). Percentage calculation and Wilcoxon's non-parametric test were used.
Results: Male sex predominated (53.5%), permanence of 2 cycles (56 days) of treatment (66.1%), age range from 6 to 10 years (35.6%), clinical diagnosis of delay in psychomotor development (31.4%) and speech therapy diagnosis of language delay (38.1%). Improvements were found in the parameters evaluated; vocalizations stood out (40.8%), as well as first words (25.4%), isolated words (34.3%), simple sentences (27.7%), lexical-grammatical aspect (26.6%), narration (20.7%) and pronunciation (15.3%).
Conclusions: Logotherapy positively influences language development in infants with nervous system diseases.
Keywords: nervous system diseases; child language; logotherapy.Downloads
References
1. Calderón Rivera E. El papel de la dimensión afectiva en la adquisición del lenguaje materno. Alteridades [Internet]. 2017 [acceso 07/12/2021];27(53):11-22. Disponible en: www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0188-7017201700011S
2. Moriano Gutiérrez A, Colomer Revuelta J, Sanjuán J, Carot Sierra JM. Variables ambientales y genéticas relacionadas con alteraciones en la adquisición del lenguaje en la infancia. Rev. Neurol. (Ed. impr.) [Internet]. 2017 [acceso 24/11/2021];64(1):31-37. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2017&q=adquisición+del+lenguaje&hl=es&as_sdt=0,5#d=as_gabs&u=%23p%3DPdAdsA7E
3. Galán López IG, Lascarez Martínez S, Gómez Tello MF, Galicia Alvarado MA. Abordaje integral en los tratamientos del neurodesarrollo. Rev. Hosp. JuaMex [Internet]. 2017 [acceso 24/10/2021];84(1):19-25. Disponible en: https://www.mediagraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=72273
4. Norbury CF, Vamvakas G, Gooch D, Baird G, Charman T, Simonoff E, et al. Language growth in children with heterogeneous language disorders: a population study. JChild Psychol Psychiatr [Internet]. 2017;58(10):1092-105. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12793
5. Velde A, Morgan C, Novak I, Tantsis E, Badawi N. Early Diagnosis and Classification of Cerebral Palsy: An Historical Perspective and Barriers to an Early Diagnosis. J. Clin. Med [Internet]. 2019;8(1599). DOI: https://doi.org/10.3390/jcm8101599
6. Mejías Padilla V. Implicaciones y Efectos Neurológicos en el Desarrollo del Lenguaje. RTED [Internet]. 2021;10(1):25-31. DOI: https://doi.org-10.37843/rted.v10il.178
7. Moreno Pérez I, Sotto Hidalgo R. Alteraciones del lenguaje en niños con parálisis cerebral. Revista Cubana de Medicina Física y Rehabilitación [Internet]. 2020 [acceso 17/10/2020];12(1):e424. Disponible en: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
8. Morán MR, Vera LY. Los trastornos del lenguaje y las Necesidades Educativas Especiales Consideraciones para la atención en la escuela. Universidad y Sociedad [Internet]. 2017 [acceso 17/10/2020];9(2):191-197. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
9. Gallardo Martínez I E. Inicio tardío del lenguaje: revisión general. Rev Mex AMCAOF [Internet]. 2016 [acceso 17/10/2020];5(3):89-96. Disponible en: https://www.mediagraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70489
10. Lombardo Aburto E. Detección oportuna del niño con trastorno del lenguaje. Acta Pediatr Mex. 2020;41(5):231-234. DOI: http://dx.doi.org/10.18233/APM41No5pp231-2341999
11. Aguilar-Valera JA. Trastornos de la comunicación desde el DSM-V. La necesidad de diagnósticos diferenciales. Panamerican Journal of Neuropschology [Internet]. 2017;11(1). DOI: https://doi.org/10.7714/CNPS/11.1.401
12. Chuquipiondo NA. Plasticidad cerebral en infantes. Universidad Nacional de Tumbes [Internet]. 2020 [acceso 17/10/2021]. Disponible en: http://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/UNTUMBES/1987
13. García Garcia RJ, Robinson Agramonte MA. Comorbilidad en pacientes con trastornos del neurodesarrollo. Rev. Cubana Pediatr [Internet]. 2020 [acceso 13/12/2021];92(4). Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2017&g=enfermedades+del+sistema+nervioso+y+incidencia+de+trastornos+del+lenguaje+&hl=es&as_sd+0,5#d=gs_qabs&u=%23p%3DW7zkxEg3swUJ
14. Roch Lecours A. Correlaciones mielogenéticas del desarrollo del habla y el lenguaje. Foundations of language Development [Internet]. 2019;121-35. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-443701-2.50017-2
15. Fernández, G., Rodríguez, X. Logopedia (primera parte). Texto para los Estudiantes de las carreras de Licenciatura en Logopedia y Educación Especial. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba; 2012.
16. Arredondo M. Los Masajes Intrabucales y Faciales. Una mirada fisiológica para el tratamiento logopédico. CIE [Internet]. 2017 [acceso 07/12/2021];1(3):11-23. Disponible en: https://revistas.unipamplona.edu.co/ojs_viceinves/index.php/CIE/article/view/4037/2295
17. Vigo Calderón MI. Estimulación precoz en niños con dificultades del lenguaje. Universidad Nacional de Tumbes. [Internet]. 2019 [acceso 03/12/2020]. Disponible en: http://repositorio.untumbes.edu.pe/
18. García Alonso MI, Medina Gómez M. Comportamiento, lenguaje y cognición de algunos síndromes que cursan con discapacidad intelectual. International Journal of Developmental and Educational Psychology [Internet]. 2017;4(1):55-66. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.nt.v4.1027
19. Castillo Valdés L, López Betancourt M, Fernández Peña CL, Olivera Hernández MM, Sotrés León Y. Evaluación del prelenguaje tras aplicación de programa de estimulación en niños con factores de riesgo perinatales. Rev Ciencias Médicas. 2014 [acceso 07/01/2019];18(2):256-66. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156131942014000200009&lng=es